CERKAK BASA JAWA & UNSUR INTRINSIK
SING NANDUR BAKAL NGUNDUH
Esuk iki
langite katon isih peteng, pedhute kandel banget, lan hawane uga adhem banget.
Nanging, kuwi kabeh ora nyuda kekarepane Bu Umi kanggo dodol pohong menyang
pasar. Sanadyan gaweyan iku abot, nanging Bu Umi ora tau nggresula. Bu Umi
saiki mung urip karo putrane sing isih kelas I SMP. Bu Umi ditinggal bojone wis
pitung taun suwene, amarga bojone Bu Umi duwe bojo liya. Kuwi uga dadi pawadan
Ilham, putrane Bu Umi, luwih milih urip melu ibune.
Bu Umi biyasane
menyang pasar jam setengah lima esuk. Ilham saben dina ngrewangi ibune nggawa
dagangan menyang pasar, amarga pohung sing digawa kira-kira setengah kwintal.
Sawise ngeterake dagangan, Ilham bali menyang ngomah kanggo siyap-siyap mangkat
sekolah. Ilham kalebu bocah sing pinter lan sregep, saengga Ilham bisa sekolah
ning SMP sing mutune paling apik lan dadi sekolah unggulan ing kabupaten.
Dina iki
dagangan Bu Umi lagi sepi, amarga lagi mangsa rendheng saengga akeh pohung sing
kebanjiran lan dadi ora enak dipangan. Wektu iki Ilham lagi butuh bayaran
kanggo tuku buku lan seragam anyar. Bu Umi mung bisa sabar ngadhepi kuwi kabeh
mau lan ngupayakake golek gaweyan liya sing bisa disambi dodol pohung. Bu Umi
wis siyap-siyap ngukuti dagangane amarga wis jam sanga esuk. Nanging, Bu Umi mandheg
sedhela amarga ana bocah cilik sing nangis neng ngarepe. Bu Umi banjur nyedhaki
bocah kuwi mau.
“Hlo, ngapa nangis, Ndhuk?”
pitakone Bu Umi marang bocah kuwi.
“Aku nggoleki ibuku,” semaure
nganggo basa ngoko amarga durung ngerti basa krama.
“Hla Ibumu sapa? Kepriye bisa
pisah karo ibumu?” Bu Umi takon meneh marang bocah kuwi karo ngajak lungguh
menyang lincak sing dinggo dodol Bu Umi.
“Aku pengin tumbas permen, aku
nggoleki sing dodol permen.” semaure bocah kuwi karo isih nangis.
“Hla wis sida tuku permen?”
pitakone Bu Umi karo njupuk wedang kanggo bocah kuwi.
Bocah iku mung gedheg lan malah
tambah banter nangise.
“Oo… ya wis kowe nunggu ning
kene wae karo ngombe wedang iki dhisik, Ibu arep numbasake permen kanggo kowe
lan nggoleki ibumu dhisik ya?” welinge Bu Umi menyang bocah kuwi.
Sawise bocah
iku meneng nangise, Bu Umi banjur tuku permen. Sanadyan regane larang, Rp5.000,
nanging Bu Umi tetep numbasake permen kanggo bocah kasebut. Bu Umi ora tega
karo bocah sing lagi nangis kuwi. Ing tengah pasar Bu Umi ngerti ibu-ibu sing
katon bingung. Bu Umi marani ibu-ibu mau.
“Nyuwun sewu, menapa panjenengan
nembe madosi putranipun?” pitakone Bu Umi marang ibu-ibu kuwi.
“Inggih leres, Bu. Menapa
panjenengan mangertos anak kula?” ibu-ibu mau noleh menyang Bu Umi sing nakoni
saka mburine.
“Menika wonten bocah putri ugi
madosi ibunipun. Menapa leres putranipun panjenengan?” pitakone Bu Umi kanthi
ngeterake menyang papan sing dinggo dodol Bu Umi.
“Ya ampun, Ndhuk. Kowe ning
ngendi wae? Ibu sing nggoleki nganti bingung banget.” Bu Nurul, ngono asmane
ibu-ibu kuwi, langsung nggendhong anake kuwi mau sing wis ora nangis.
Bu Umi njlentrehake kadadean mau
marang Bu Nurul.
“Matur nuwun sanget nggih, Bu.
Amargi sampun njagi anak kula,” Bu Nurul nyalami tangane Bu Umi kanthi mesem,
bungah.
“Inggih Bu, sami-sami,”
wangsulane Bu Umi kanthi menehake permen marang bocah kuwi mau.
Sawise Bu Nurul
lan anake pamitan arep bali, Bu Umi nerusake nata dagangane sing arep digawa
bali. Nalika tata-tata, Ilham nyusul menyang pasar amarga kepengin mbyantu
ibune nggawa dagangan sing isih akeh. Dina iki lagi ana rapat kanggo guru ing
sekolahe Ilham, saengga kabeh muride bali luwih cepet.
Saka njero
mobil, Bu Nurul isih nggatekake Bu Umi karo Ilham sing lagi nglebokake pohung
ning bagor. Ing batine, Bu Nurul gumun karo Bu Umi sing gelem tetulung marang
wong sing durung tau ketemu.
Esuk-esuk Ilham
arep mangkat sekolah, nanging atine tansah susah amarga durung bisa mbayar buku
lan seragam. Bu Umi ngerti apa kang lagi dirasakake putrane.
“Le, Ibu ngerti
kowe lagi susah amarga bayaranmu kuwi. Nanging, Ibu saiki durung duwe dhuwit
sing ganep kanggo mbayar. Ibu rencanane mengko arep nyilih dhuwit menyang
budhemu dhisik. Dadi yen dina iki Ibu entuk silihan dhuwit, sesuk kowe bisa
mbayar buku lan seragam,” ngendikane Bu Umi marang Ilham.
“lnggih Bu, kula nyuwun
ngapunten sampun ndadosaken Ibu susah.”
“Iki wis dadi tanggung jawabe
Ibu. Dadi kowe ora usah njaluk ngapura,” Bu Umi nglipur putrane supaya ora
sedhih maneh.
“Nggih Bu, kula badhe mangkat
sekolah rumiyin,” Ilham pamitan lan salim marang ibune.
Nalika sayah
ngaso, Ilham menyang perpustakaan ing sekolahe. Ing kono uga ana Bu Nurul. Bu
Nurul ing sekolahe Ilham amarga Bu Nurul iku garwane kepala sekolah ing kono.
Bu Nurul ngerti yen Ilham kuwi putrane Bu Umi amarga wis tau weruh nalika ning
pasar.
Bu Nurul
nyawang Ilham kayane lagi susah, banjur arep nyedhaki Ilham nanging bel tandha
mlebu kelas wis muni. Bu Nurul ora sida nemoni Ilham. Bu Nurul wis bisa
ngira-ira yen Ilham lagi mikirake bayaran amarga minggu iki telat-telate
mbayar.
Bu Nurul banjur
menyang kantor tata usaha (TU) lan nakokake bayaran sekolahe Ilham sing durung
lunas. Bu Nurul kepengin mbiyantu mbayar buku lan seragame Ilham, nanging
sadurunge kudu takon dhisik marang Ilham.
Nalika bali
sekolah, Ilham dikon menyang kantor TU kanggo nemoni Bu Nurul. Amarga durung
ngerti apa pawadane dheweke diceluk menyang TU, atine Ilham dadi dheg-dhegan.
Banjur diterangake yen bayarane arep dilunasi Bu Nurul kanggo wujud matur
nuwune marang ibune Ilham. Ilham seneng banget lan njaluk idin arep matur
marang ibune dhisik.
Sawise Ilham
matur marang ibune, Bu Umi kaget. Lan kanggo rasa ngurmati, Bu Umi menyang
sekolahe Ilham lan nakokake piwelinge Bu Nurul rikala wingi. Bu Nurul wektu iku
uga ana ing sekolah.
“Bu Umi, kula badhe nyuwun pirsa
menapa kula angsal mbiyantu panjenengan anggenipun mbayar buku lan seragamipun
Ilham? Menika kangge wujud matur nuwun kula dhateng panjenengan ingkang sampun
mbiyantu njagi anak kula nalika wonten peken,” pitakone Bu Nurul kanthi alus
supaya ora nglarani atine Bu Umi.
“Saderengipun matur nuwun,
ananging kula menika ikhlas mbiyantu panjenengan lan boten gadhah gegayuhan
menapa-menapa,” ngendikane Bu Umi.
“Inggih Bu, ananging menika ugi
kangge bebungah Ilham amargi sampun dados juwara setunggal ing sekolah menika.”
Bu Nurul wis ngerti yen Ilham duwe prestasi kang apik lan dhuwur ing sekolah.
“Alhamdulillah, menawi kados
mekaten, kula ngaturaken matur nuwun sanget awit bebungah menika, Bu,”
wangsulane Bu Umi sinambi mbrebes mili.
“Kula ingkang kedahipun
ngaturaken matur nuwun dhateng panjenengan,” ngendikane Bu Nurul.
“Inggih Bu, sami-sami,” Bu Umi lan
Bu Nurul banjur salaman.
Bu Umi ora
ngira yen tumindake sing kanggone ora sepira kuwi bisa diwales kanthi kaya
mangkono. Bu Umi tansah percaya yen apa wae kang dilakoni ing donya iki mesti
bakal diwales kaya sing ditindakake, kaya unen-unen: apa sing ditandur, ya kuwi
sing bakal diundhuh.
Sumber : http://www.solopos.com/2013/02/14
UNSUR
INTRINSIK CERKAK
1. Tema
: Budi Pekerti
2. Latar
:
a. Papan
ü Pasar.
Bukti :
1. “Bu
Umi wis siyap-siyap ngukuti dagangane amarga wis jam sanga
esuk”
2. “Nalika tata-tata, Ilham nyusul menyang
pasar amarga kepengin
mbyantu
ibune nggawa dagangan sing isih akeh.”
ü
Sekola. Bukti :
1.
“Sawise Ilham matur marang ibune, Bu Umi kaget.
Lan kanggo rasa ngurmati, Bu Umi menyang sekolahe Ilham lan nakokake piwelinge
Bu Nurul rikala wingi.”
ü Perpustakaan
. Bukti :
1. “Nalika
sayah ngaso, Ilham menyang perpustakaan ing sekolahe.”
ü Kantor
TU (Tata Usaha). Bukti :
1. “Nalika
bali sekolah, Ilham dikon menyang kantor TU kanggo
nemoni Bu Nurul.”
b. Wekdal
ü Esuk.
Bukti :
1. “Esuk iki langite katon isih peteng,
pedhute kandel banget, lan
hawane
uga adhem banget.”
2. “Esuk-esuk
Ilham arep mangkat sekolah, nanging atine tansah
susah
amarga durung bisa mbayar buku lan seragam.”
c. Suasana
ü Bingung.
Bukti : “Ing tengah pasar Bu Umi ngerti ibu-ibu sing katon bingung.”
ü Tegang.
Bukti : “Amarga durung ngerti apa
pawadane dheweke diceluk menyang TU, atine Ilham dadi dheg-dhegan.
ü Seneng.
Bukti :
- “Ilham seneng banget lan njaluk idin
arep matur marang ibune dhisik.”
-“Alhamdulillah, menawi kados mekaten, kula ngaturaken matur
nuwun sanget awit bebungah menika, Bu,”
wangsulane Bu Umi
sinambi mbrebes mili.
ü Terharu.
Bukti : “Alhamdulillah, menawi kados mekaten, kula ngaturaken matur nuwun
sanget awit bebungah menika, Bu,” wangsulane Bu Umi sinambi mbrebes mili.
3. Tokoh
lan Penokohan :
No.
|
Tokoh
|
Penokohan
|
Bukti
|
1.
|
Bu Umi
|
1.Seneng
mbiyantu wong liya, marang wong sing rung tau ketemu
2.
Ikhlas
|
1. “Ing batine, Bu Nurul gumun
karo Bu Umi sing gelem tetulung marang wong sing durung tau ketemu.”
2. “Saderengipun matur nuwun,
ananging kula menika ikhlas mbiyantu panjenengan lan boten gadhah gegayuhan
menapa-menapa,” ngendikane Bu Umi
|
2.
|
Ilham
|
1.Pinter
lan Sregep
2.Seneng
mbiyantu wongtua
|
1. “Ilham kalebu bocah sing
pinter lan sregep, saengga Ilham bisa sekolah ning SMP sing mutune paling
apik lan dadi sekolah unggulan ing kabupaten.
2. Nalika tata-tata, Ilham
nyusul menyang pasar amarga kepengin mbyantu ibune nggawa dagangan sing isih
akeh.”
|
3.
|
Bu Nurul
|
Seneng mbiyantu wongliya
|
1. “Bu Nurul kepengin mbiyantu
mbayar buku lan seragame Ilham, nanging sadurunge kudu takon dhisik marang
Ilham.”
|
4. Sudut
Pandang : Wong ke telu
5. Alur
: Maju, amarga cerkak iku alur critane runtut saka awal nganti akhir.
Tahap-tahap alur crita :
a. Tahap
perkenalan/Eksposisi: “Esuk iki langite katon isih peteng, pedhute
kandel banget, lan hawane uga adhem banget. Nanging, kuwi kabeh ora nyuda
kekarepane Bu Umi kanggo dodol pohong menyang pasar. Sanadyan gaweyan iku abot,
nanging Bu Umi ora tau nggresula. Bu Umi saiki mung urip karo putrane sing isih
kelas I SMP. Bu Umi ditinggal bojone wis pitung taun suwene, amarga bojone Bu
Umi duwe bojo liya. Kuwi uga dadi pawadan Ilham, putrane Bu Umi, luwih milih
urip melu ibune.”
b. Tahap
pertentangan/konflik : “Esuk-esuk Ilham arep mangkat sekolah, nanging atine
tansah susah amarga durung bisa mbayar buku lan seragam. Bu Umi ngerti apa kang
lagi dirasakake putrane.”
c. Tahap
klimaks : ““Le, Ibu ngerti kowe lagi susah amarga bayaranmu kuwi. Nanging, Ibu
saiki durung duwe dhuwit sing ganep kanggo mbayar. Ibu rencanane mengko arep
nyilih dhuwit menyang budhemu dhisik. Dadi yen dina iki Ibu entuk silihan
dhuwit, sesuk kowe bisa mbayar buku lan seragam,” ngendikane Bu Umi marang
Ilham.”
d. Tahap
penyelesaian : “Banjur diterangake yen bayarane arep dilunasi Bu Nurul
kanggo wujud matur nuwune marang ibune Ilham”
6. Amanat
:
a.
Apa wae kang dilakoni ing donya
iki mesti bakal diwales kaya sing
ditindakake.
b.
Apa sing
ditandur, ya kuwi sing bakal diundhuh.
7.
Gaya Bahasa :
a. “Bu
Umi, kula badhe nyuwun pirsa menapa kula angsal mbiyantu panjenengan anggenipun
mbayar buku lan seragamipun Ilham? Menika kangge wujud matur nuwun kula dhateng
panjenengan ingkang sampun mbiyantu njagi anak kula nalika wonten peken,”
pitakone Bu Nurul kanthi alus supaya ora nglarani atine Bu Umi. (Eufimisme)
2 Komentar:
mantap
Bisa minta tolong unsur intrinsik dan ekstrinsik cerkak budi dhemen tetulung. Trimakasih
Posting Komentar
Berlangganan Posting Komentar [Atom]
<< Beranda